Pages

Friday, June 1, 2012

Kanser Wanita: Pencegahan dan Rawatan

SINOPSIS BUKU KANSER WANITA: PENCEGAHAN DAN RAWATAN

Penulis: (Dr.Mohd Rushdan Md Noor, BCK,AMK)

Buku Kanser Wanita yang dipaparkan ini telah berada di pasaran. Ia adalah salah satu buku Kanser Wanita yang paling lengkap memperkatakan semua aspek kanser wanita daripada kaedah pencegahan, pengesanan awal , rawatan dan penjagaan selepas rawatan. Jenis-jenis kanser yang dibincangkan di dalam buku ini adalah Kanser Serviks (Kanser Pangkal Rahim), Kanser Payudara, Kanser Ovari, Kanser Rahim, Kanser Vulva, Kanser Vagina dan Koriokarsinoma. Insyaallah , buku ini amat bermanafaat kepada semua golongan. Apabila pembaca menbaca buku ini, pembaca akan memahami apakah yang akan dilalui oleh setiap penghidap kanser wanita daripada saat dikesan menghidap kanser, menjalani rawatan dan juga rawatan susulan. Buku ini juga memaparkan kaedah-kaedah pencegahan . Di beberapa bab terakhir buku ini terdapat juga bab-bab yang memperkatakan kaedah rawatan paliatif dan juga bagaimana menghadapi masalah psikologi akibat dari menghidap kanser wanita. Pembaca juga boleh mendapat maklumat berkenaan dengan ujian-ujian khusus seperti CT Scan, MRI dan juga PET scan. Buku ini adalah setebal 376 mukasurat dan mengandungi sekurang-kurangnya 130 imej-imej serta gambar-gambar berkualiti berkaitan dengan kanser amnya dan kanser wanita khasnya. Ini bertujuan untuk memudahkan kefahaman pembaca. Selamat membaca.

Senarai bab-bab yang terdapat di dalam buku ini :

1. Kanser : Masalah Global
2. Organ Reproduktif Wanita : Anatomi dan Fisiologi
3. Pencegahan Kanser Serviks
4. Kanser Serviks
5. Kanser Rahim
6. Kanser Ovari
7. Kanser Vulva dan Vagina (Faraj)
7. Kehamilan Molar dan Koriokarsinoma
8. Kanser Payudara
9. Ujian CT scan, MRI dan PET scan
10. Rawatan Radioterapi
11. Rawatan Kemoterapi
12. Pemakanan dan Rawatan Kanser
13. Kanser dan Kesan Seksual ke atas Wanita
14. Kanser Dan Rawatan Tradisional
15. Rawatan Paliatif
16. Kanser dan Beban Psikologi : Bagaimana Menghadapinya

Sumber: http://login.totalweblite.com/design/1000/index.asp?pageid=25453&AccId=4049#

No comments:

Ayataul Qursi
Glorified and Exalted is He.
Al Baqarah II: verse 255

Ayataul Qursi <br>Glorified and Exalted is He. <br>Al Baqarah II: verse 255
Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. yang mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi; dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dia lah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya)

Infallible Wisdom

The Messenger of God (peace be upon him and his progeny) said:

"Allah rejoices at the repentance of His servant more than the barren rejoices for having a child, and more than the lost one who finds his way, and more than the thirsty one who finds water."

(Kunzul Ummal)

widgeo