Pages

Monday, January 24, 2011

"Hari Gadis" di Iran

Wiladah Fatimah Ma'sumah, Tanggal 9 Oktober, menjadi Hari Gadis  di Republik Islam Iran


Tanggal 9 Oktober ini merupakan hari ulangtahun kelahiran Fathimah Ma'sumah dan telah diistiharkan sebagai hari gadis di Republik Islam Iran.

Sayyidah Fatimah binti Musa al-Kazim lahir di Madinah pada bulan Zulkaedah tahun 752 Hijrah. Beliau mendapat pendidikan langsung dari Imam Musa al-Kazim dan Imam Ali Ridha serta meriwayatkan banyak hadis daripada mereka. Hadis yang diriwayatkan oleh Sayyidah Fatimah merupakan yang paling autentik dan telah dinukilkan dalam banyak kitab. Selain itu beliau adalah seorang yang sangat patuh perintah agama dan sering sibuk beribadat seperti mana nenek moyangnya Sayyidah Fahimah az-Zahra.

abna.ir


1 comment:

jilbab cantik said...

nice artikel. menarik untuk di baca.
mantapp

Ayataul Qursi
Glorified and Exalted is He.
Al Baqarah II: verse 255

Ayataul Qursi <br>Glorified and Exalted is He. <br>Al Baqarah II: verse 255
Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. yang mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi; dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dia lah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya)

Infallible Wisdom

The Messenger of God (peace be upon him and his progeny) said:

"Allah rejoices at the repentance of His servant more than the barren rejoices for having a child, and more than the lost one who finds his way, and more than the thirsty one who finds water."

(Kunzul Ummal)

widgeo