Pages

Thursday, January 12, 2012

Resipi Beras Perang

Rasanya tak ramai yang gemar makan beras perang, walaupun ianya baik untuk kesihatan kita, kerana rasanya yang kurang enak.

Berikut satu ketemukan satu resipi yang perlu dicuba, kerana ianya mudah, serta memberi banyak kebaikan kepada kesihatan kita untuk jangka panjang.

Resipi ini dipadankan dari blog Grist ,


This recipe could change the way you look at rice


By Twilight Greenaway

Bahan:
1 cawan long grain beras perang (atau ganti dengan beras Bhutanese red )
1 cawan beras basmati atau beras Jasmine
3 cawan air
1 sudu-makan garam
Optional: sehiris halia sebagai perasa dan setengah sudu teh kunyit sebagai pewarna
Penyediaan
1. Campurkan air, garam dan beras perang dalam a non-reactive pot. masak sehingga mendidih, kecilkan api and let simmer on low selama 15 minit (this is where a close relationship between you and your kitchen timer can come in very handy).
2. Selepas itu, masukkan beras putih dan masak selama 20 minit lagi. Periksa samada beras telah masak dengan lembut dan juga paras air, dan tambah suku cawan air jika perlu. Sebaiknya kita masih boleh lihat ada air dipermukaan nasi, matikan api, buka sedikit tudung periuk, dan biarkan nasi masak kira-kira selama 10-15 minit lagi.


No comments:

Ayataul Qursi
Glorified and Exalted is He.
Al Baqarah II: verse 255

Ayataul Qursi <br>Glorified and Exalted is He. <br>Al Baqarah II: verse 255
Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. yang mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi; dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dia lah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya)

Infallible Wisdom

The Messenger of God (peace be upon him and his progeny) said:

"Allah rejoices at the repentance of His servant more than the barren rejoices for having a child, and more than the lost one who finds his way, and more than the thirsty one who finds water."

(Kunzul Ummal)

widgeo